حادثه انفجار در بندر شهید رجائی نیاز به بررسی اساسی استانداردهای ایمنی ، شیوه های مدیریت بحران و بنادر و همچنین نیاز به توجه به سازمان هایی مانند محیط و غیره داشت. صرف نظر از این کارها ، متأسفانه ما فاجعه مکرر خواهیم دید.
طبق خدمات اجتماعی Tabnak ، در پی این حادثه ناگوار در بندر شهید رجای ، بیانیه مطبوعاتی در مورد آلودگی شیمیایی ، استاد دانشگاه ، ضرورت اطلاعات علمی و مسئول ، ضعف سازمانی نهادهای مربوطه و کاهش شدید سطح مدیریت کشور را در سالهای اخیر تأیید می کند.
در حالی که فقدان تجهیزات نظارت بر محیط زیست ، ابهام در مدیریت و گزارشگری ، بار دیگر بر زیرساخت های ضعیف سازمانی و اداری در کشور متمرکز شده است ، استاد دانشگاه با اشاره به تجربیات مشابه در سالهای اخیر ، هشدار داده است که ادامه این روند و یک سازمان مهم تصمیم گیری است.
برای مراقبت از شهروندان
حسین آخانی ، استاد دانشگاه و کارشناس اجتماعی در مصاحبه با Tabnakوی در پاسخ به تصادف و اضطراب ناشی از احتمال آلودگی شیمیایی در یک منطقه صنعتی ، ضمن تأکید بر لزوم اطلاعات دقیق و مسئول از موسسات مربوطه ، گفت: “باید در مورد آن با متخصصان در زمینه شیمی و مواد خطرناک صحبت شود ، اما معاهده ها نیاز به استفاده از آنها هستند.”
استاد دانشگاه: احتیاط وضعیت عقل است و شهروندان بومی باید از سلامتی خود پیروی کنند.
استاد دانشگاه گفت: “این سازمان موظف است ایستگاه های آلودگی را در مناطقی با خطرات صنعتی بالا مانند پتروشیمی ، پالایشگاه و بنادر استراتژیک منتشر کند تا اطلاعات سریع و دقیق را به عموم و مقامات منتقل کند.” متأسفانه ، مطابق اطلاعاتی که دارم ، این ایستگاه ها یا فعال نیستند یا فعال نیستند. “
“این یک بحران ملی است و تنها وظیفه آژانس حفاظت از محیط زیست نیست ؛ در عوض ، دفتر مرکزی این کشور نیز باید ترتیبات لازم را انجام دهد.” از نظر فنی امکان سنجی و شناسایی مواد شیمیایی خطرناک وجود دارد و دانشگاه ها می توانند با هم کار کنند. “
با توجه به بقای گازهای سمی در محیط زیست ، استاد دانشگاه می گوید: “پاسخ این سؤال نیاز به تجربه در شیمی و آلودگی محیط زیست دارد و هر نوع گاز خواص خاص خود را دارد.”
موسسات شرقی
وی همچنین بر وظایف دولت در زمینه محیط زیست تأکید کرد: “با توجه به آخرین حادثه ، به نظر می رسد که در نظارت بر ورود کالاهای خطرناک به کشور سهل انگاری وجود دارد. براساس گزارش های رسمی ، این محموله ها به عنوان مواد غیر محافظت شده ثبت شده اند ، در حالی که محتوای آنها قابل اشتعال و خطرناک بود.
براساس گزارش های رسمی ، این اتهامات به عنوان مواد غیر محافظت شده ثبت شده است ، در حالی که محتوای آنها قابل اشتعال و خطرناک بود.
“The common denominators of these events are the weakness of the administration and expert system in the country,” said Brother, referring to similar events in previous years, such as the Plasco fire, the collapse of the Metrobic building: “The common denominators of these events are the weakness of the management system and experts in the country,” referring to similar events in previous years, such as the Plasco fire, the collapse of the Metropolic Abadan building. متأسفانه پس از ادارات نهم و دهم ، ما شاهد کاهش سطح علمی و تخصصی مدیران هستیم. “بسیاری از نیروهای نخبه و تخصصی از کشور مهاجرت کردند و توسط افرادی که فقط در ملاحظات سه ماهه ، مادی یا سیاسی منصوب شده بودند ، جایگزین شدند.”

نقص در استانداردهای ایمنی
Pouria Orai ، کارشناس صنعت دریایی با سالها تجربه در زمینه حمل و نقل دریایی و عملیات بندر ، تجزیه و تحلیل حادثه به نقص در پروتکل های ایمنی: “بنادر بزرگ تجاری مانند شهید رجائی ، که حجم زیادی از حرکت کانتینر را اجرا می کند و طیف گسترده ای از کالاها باید به سیستم های مدیریت مواد بیشتر و پیشرفته ترین مدیریت مواد مجهز شود.” وی ادامه داد: “من کنفرانس بین المللی ایمنی زندگی بشر در دریا و کد IMDG را برای حمل و نقل معیارهای دقیق کالاهای خطرناک تنظیم کرده ام ، اما متأسفانه شواهد نشان می دهد
ضعف در مدیریت بحران
کارشناس صنعت دریایی گفت: “اگرچه نیروهای امدادی ، آتش نشانان و حتی سیبا السی برای مهار آتش سوزی پر شده بودند ، اما عدم وجود تجهیزات تخصصی مانند لودر و آسانسور و تأخیر در آتش نشانی چالش های جدی ایجاد کرد.” وی هشدار می دهد: “خاموش کننده کامل آتش سوزی ممکن است از دو تا 5 روز طول بکشد ، زیرا هر ظرف باید به طور جداگانه مورد بررسی و خنک قرار گیرد.” این مدت طولانی نه تنها به غیرفعال کردن عملیات بندر ادامه می دهد ، بلکه خطر نشت شیمیایی و آلودگی محیط زیست را نیز افزایش می دهد. “
راه حل های پیشنهادی
کارشناس صنعت دریایی پیشنهاد می کند که ایجاد یک سیستم جامع نظارت دیجیتال در مورد ورود ، ذخیره و حمل و نقل کالاهای خطرناک ، تقویت زیرساخت های ایمنی از جمله خاموش کننده های آتش نشانی خودکار و انبارهای استاندارد ، آموزش مداوم بنادر و زمان رسم در شناسایی و مدیریت مدیریت ریسک.